0 دوستدار 0 امتیاز منفی
توسط
فن پراید کار می کند ولی امپر پایین نمیاد مشکل چیست

1 پاسخ

0 دوستدار 0 امتیاز منفی
توسط

مشکل "کار کردن فن اما پایین نیامدن آمپر" می‌تونه چند دلیل داشته باشه. مهمترین و محتمل‌ترین دلایل این مشکل رو براتون توضیح می‌دم.

دلایل اصلی پایین نیامدن آمپر با وجود کار کردن فن

 این مشکل اغلب به یکی از دلایل زیر مربوط میشه:

  1. خرابی ترموستات (محتمل‌ترین گزینه): ترموستات وظیفه داره دمای آب رو بین یک محدوده مشخص (معمولاً ۸۰ تا ۹۰ درجه) ثابت نگه داره. اگر ترموستات خراب باشه و در حالت نیمه‌باز یا بسته قفل کرده باشه، آب نمی‌تونه به درستی در سیستم خنک‌کننده گردش داشته باشه. در این حالت، حتی اگر فن هم روشن باشه، دمای موتور کاهش پیدا نمی‌کنه چون آب داغ نمی‌تونه به رادیاتور برسه تا خنک بشه .

  2. وجود هوا در سیستم خنک‌کننده: وجود حباب هوا در مسیر گردش آب، مثل یک عایق عمل می‌کنه و مانع از جریان یافتن درست مایع خنک‌کننده میشه. این اتفاق باعث میشه عملکرد سیستم مختل بشه و با وجود کار کردن فن، دمای موتور پایین نیاد . این مشکل بیشتر در خانواده پژو وجود داره

  3. خرابی واتر پمپ (پمپ آب): واتر پمپ وظیفه به گردش درآوردن آب در موتور و رادیاتور رو داره. اگر پمپ آب خراب باشه یا پره‌هاش آسیب دیده باشه، آب با فشار کافی در سیستم پمپاژ نمیشه و عملیات خنک‌کاری به درستی انجام نمی‌گیره .

  4. گرفتگی یا رسوب در رادیاتور و مسیرها: اگر رادیاتور یا مجراهای عبور آب داخل موتور به دلیل رسوب یا جرم گرفتگی داشته باشن، جریان آب به شدت کاهش پیدا می‌کنه و راندمان خنک‌کاری پایین میاد. در این حالت هم فن کار می‌کنه ولی آمپر پایین نمیاد .

  5. خرابی فشنگی آب (سنسور دما): ممکنه خود فن به درستی کار کنه و موتور هم واقعاً خنک شده باشه، اما فشنگی آب (سنسور دما) خراب باشه و دمای درست رو به آمپر داخل ماشین ارسال نکنه. در این صورت، عقربه آمپر روی همان عدد قبلی می‌مونه و پایین نمیاد .

چطور مشکل را دقیق‌تر تشخیص دهیم؟

برای اینکه بفهمید مشکل دقیقاً از کجاست، می‌تونید موارد زیر رو بررسی کنید:

  • بررسی شیلنگ‌ها: بعد از اینکه ماشین گرم شد و فن روشن شد، با احتیاط شیلنگ بالایی رادیاتور (آبی که از موتور به رادیاتور میره) و شیلنگ پایینی (آبی که از رادیاتور برمی‌گرده به موتور) رو لمس کنید.

    • اگر شیلنگ بالایی خیلی داغ و شیلنگ پایانی خنک باشه، به احتمال زیاد ترموستات خراب و بسته است و آب بین موتور و رادیاتور گردش نمی‌کنه.

    • اگر هر دو شیلنگ ولرم باشن و داغ نباشن، ممکنه واترپمپ خراب باشه یا سیستم هوا گرفته باشه.

  • بررسی بخاری: اگر هوای خروجی از بخاری ماشین گرم نیست یا خیلی کم گرمه، این می‌تونه نشون‌دهنده وجود هوا در سیستم یا خرابی ترموستات باشه .

در هر صورت، توصیه اصلی من اینه که برای جلوگیری از آسیب دیدن موتور (مثل سوختن واشر سرسیلندر)، در اسرع وقت به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید تا مشکل به طور دقیق برطرف بشه.

سوالات مشابه

0 دوستدار 0 امتیاز منفی
31 پاسخ
0 دوستدار 0 امتیاز منفی
0 پاسخ
0 دوستدار 0 امتیاز منفی
0 پاسخ
سوال شده شهریور 28, 1401 در خودرو توسط Danial
...